Vecka 7 (6+1)

2009-07-09 @ 09:38:35
Godmorgon!
Igår gick jag in i vecka sju. Det innebär att det lilla, lilla knytet som bor i min mage är fem veckor gammal. :-) Inatt var jag uppe två gånger och kissade + en gång på morgonen. Brukar vara max en gång, alternativt en på morgonen. Det är inte så kul att vakna flera gånger så, men ändå känns det bra eftersom det bör bero på att det växer så det knakar! Har börjat känna mig "åksjuk" om dagarna också. Jag har inte spytt något, men fram till kring lunch har jag känt mig illamående till och från.

Känner mig lite nere också. Ledsen, fast jag inte vet varför. Läste i en bok jag lånade på biblioteket igår att man kan bli lite "blå" i humöret, och det kan man milt säga att jag är. Var hemma från jobbet igår för jag kände att det inte skulle gå. Kan inte sitta och låtsas vara trevlig när jag verkligen bara känner för att ligga under täcket med en stor bit choklad. På mitt jobb går allt ut på att vara supertrevlig hela tiden. Skulle jag vara otrevlig skulle jag bli sparkad tror jag. Idag känns det bättre i alla fall, så jag ska jobba åtta timmar. Halv ett till halv nio.


Gravid i vecka 7

Kroppen:
Man kan känna sig illamående på grund av hormonerna och ha lite molande värk
i underlivet, vilket är helt normalt. Sömnen kan rubbas, ofta beroende på att man måste man gå upp för att kissa. Magen kan kännas uppblåst på grund av att tarmarna arbetar långsammare. Vissa har redan ökat i vikt, men har du problem med illamående och kräkningar är det inte ovanligt att du istället har minskat i vikt. Det kan hjälpa att äta något litet innan du kliver upp ur sängen och att äta många små måltider.

Embryot: Embryot är nu en centimeter långt. Handled och fingrar skapas och händer och fötter kan urskiljas som små paddlar. Ansiktet börjar ta form och ögonen kan ses som små fördjupningar. Inne i huvudet finns det något som liknar blåsor, det ska senare bli hjärnan. Här kan man med ultraljud se embryots hjärtaktivitet.
(http://www.familjeliv.se/)

Kommentarer

Postat av: Sandra

Det blir nog bra! Härligt att du börjar närma dig vecka 12 det kändes lite som en första milstolpe för mig iaf, var det planerad graviditet? När ska du på inskrivning? Kram på dig!

2009-07-09 @ 19:21:47
URL: http://alexxandria.blogg.se/

Postat av: Marlene

Grattis till graviditeten! :)

Kommer ihåg så spännande allt var i början! Hihi..



Kram

2009-07-10 @ 12:10:03
URL: http://ihuvudetpamarlene.blogg.se/

Postat av: Marlene

Jag tyckte att tiden fram till ulraljudet i vecka 18 gick sååå långsamt.. men sen har det gått jätte fort! Kan inte fatta att jag har 3,5 vecka kvar bara! Ta vara på tiden nu, i slutet är det faktiskt mest jobbigt.. även om det är världens finaste sak man kan vara med om! :)



Kram

2009-07-10 @ 21:13:57
URL: http://ihuvudetpamarlene.blogg.se/

Postat av: Sandra

Tack! Va härligt! Ja milstolpen var v12 sen ultraljuden, nu är nästa förlossning för mig! Tiden känns som en evighet men när du nått din första milstolpe går det fortare och fortare :) Mår du bra annars eller en massa yrsel och illamående? Det blir en februari bebis va? :)

2009-07-10 @ 21:50:34
URL: http://alexxandria.blogg.se/

Postat av: Fru Evelina

den veckan du är i nu började jag må illa!

hoppas du klarar dig från det värsta =)

2009-07-26 @ 14:32:31
URL: http://evelinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback