Att tänka på vad man äter

2009-11-18 @ 12:46:46

... är inte det lättaste alla gånger. Inte när man är sådär ultrasugen på mars eller japp. Eller lite gifflar. Eller lite snask på kvällen framför tv:n. Eller fem rostade mackor med marmelad och ost. Eller fanta.

Jag har under 25 veckor gått upp cirkus 10 kg. "Normalt" ska tydligen vara 5-7 kg. Hur gör folk som bara går upp ingenting under hela graviditeten? Eller klarar sig att hålla de där 12,5 som man "ska" gå upp under 40 veckor? Jag har hela tiden försökt gå så mycket som möjligt istället för att ta bussen, till exempel i Lund, fram och tillbaka till stationen. En halvtimme åt gången. Men nu går det inte längre. Jag får så ont. Barnmorskan har till och med sagt åt mig att inte gå så mycket. Cykla ska jag göra istället. Men det är också jobbigt. Det måste vara nerförsbacke eller planmark. I uppförsbacke får jag ont.

Nä mina vänner, nu ska jag se om jag har nåt ätbart här hemma. Den andra majskolven ska jag käka upp i alla fall. I love! Men till det? Ingen aning..

Kram


Kommentarer

Postat av: Karin

Jag har iofs ingen erfarenhet och ska kanske egentligen inte yttra mig men jag tror inte att du ska vara så orolig, jag tror inte att det är någon fara. Det du kanske skulle kunna göra är att hålla upp med gottat i veckorna, men äta godis på fredagen, eller lördagen. Då har du ju någonting att se fram emot samtidigt som det inte blir så okontrollerat :]

2009-11-18 @ 13:01:11
URL: http://ksliv.blogg.se/

Postat av: Nina

Jag tycker 10 kg låter ganska lagom mkt. Det viktigaste är att röra på sig tror jag. Alla runt omkring i mitt ungönge har utan större problem gått ner sina graviditetskilon, amningen gör susen sen.



Oroa dej inte över det. Njut av att lillärtan möblerar om och unna dej en japp ibland.



Kram

2009-11-18 @ 13:20:05
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Postat av: sicka

Äsch! Vem bestämmer egentligen hur mkt man "ska" gå upp som gravid? De flesta jag känner har gått upp mellan 15-20 kg iaf...själv stoltserade jag med 24 extra runda pannor och var inte långt ifrån att nosa på tresiffrigt när de vägde mig inför förlossningen...not so lattjo! Men det mesta rinner av en. Har man sug så har man, det är ju något kroppen saknar ser jag det som. Ät och njut, du är inte gravid så många ggr i ditt liv! (eller vad vet jag?) Härligt att se lilla magen :) Ska inte ljuga, jag blir rätt magsugen igen jag oxå! Kram på dig

2009-11-18 @ 13:21:30
URL: http://sicka.blogg.se/

Postat av: Maria

Du ska inte bry dig om vad som är "normalt". Inget är normalt under graviditeten eftersom varje graviditet är olika. Dessutom kan man ju samla på sig en massa vätska och det är ju egentligen inga extrakilon. Jag snaskade på, åt biskvier några gånger varje vecka ett tag, det tycker jag man kan göra med gott samvete. Jag tänkte att eftersom jag var sugen på det så "behövde" barnet det :) Man får ljuga lite för sig själv. Sen försvinner kilona när du ammar, däremot kan sötsuget sitta kvar....

2009-11-19 @ 20:52:17
URL: http://bf090724.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback